Avbokning catering
Catering, inklusive linne, porslin, möbler och blommor som avbokas senare än 5 arbetsdagar debiteras med 100 % av offererad kostnad exklusive budkostnad. Alla ändringar ska ske skriftligen för att vara gällande. För eventuella andra kostnader gällande inköpta tjänster från andra leverantörer så gäller respektive leverantörs avbokningsregler.
Avbokning & Ändring av personal
Personal som avbokas debiteras alltid med 100 % av kostnaden med hänvisning till kollektivavtal mellan HRF och Visita.
Beställning
Senast 10 arbetsdagar före arrangemanget måste Westers få besked om antal gäster, vald meny och eventuella avvikelser såsom allergiker/vegetarianer. Detta skall ske skriftligen med namn på dessa. Senast 5 arbetsdagar före arrangemanget är sista dag för möjliga ändringar av antalet gäster dock med en maximal ändring om +/-10%! Därutöver och därefter görs en bedömning av säljaren om ändringen är möjlig.
Förskottsbetalning lokaler
Förskottsbetalning motsvarande 100% av lokalhyran ska ske senast 90 dagar innan eventet ska påbörjas. Denna summa återbetalas ej vid eventuell avbokning.
Förskottsbetalning privatpersoner
För privatpersoner förskottsfakturerar vi hela beloppet för beställningen. Denna faktura måste vara betald senast 10 dagar innan arrangemangsdatum.
Fakturering och betalning
Fakturering sker till juridisk person efter genomförd beställning med 10 dagars betalningsvillkor som standard. Faktura skickas via e-post eller som e-faktura.
Vid bokning av lokal tillämpar vi för juridisk person förskottsfakturering motsvarande 100% av beloppet för lokalhyran.
För privatpersoner tillämpar vi förskottsfakturering av totalbeloppet.
Avbeställning events
- Avbokar beställaren arrangemanget tidigare än 30 arbetsdagar före arrangemanget debiteras beställaren 50 % av budgeterad totalkostnad.
- Avbokar beställaren arrangemanget 30 arbetsdagar eller senare före arrangemanget debiteras beställaren 100 % av budgeterad totalkostnad.
Betalning av betald förskottsbetalning för lokalen betalas ej tillbaka. För kostnader gällande inköpta tjänster så som extern lokal, artister, teknik, dekor och aktiviteter så gäller respektive leverantörs avbokningsregler.
Hyresvillkor/Betalningsvillkor porslin/serveringsutrustning/linne:
Hyrestagaren ansvarar för alla eventuella förluster samt skador av hyrgodset inklusive emballage under hyrestiden. Återanskaffningsvärdet faktureras hyrestagaren så snart kostnaden är känd.
Obestånd
Om beställaren kommer på obestånd, ställer in sina betalningar eller försätts i företagsrekonstruktion har Westers rätt att ställa in beställt event varvid Westers har rätt till ersättning enligt bestämmelserna under rubriken ”Avbeställning events” såsom om beställaren avbokat eventet.
Force Majeure
Parterna (Westers och beställaren) skall vara befriade från skyldigheter som kan följa av avtalet i det fall omständighet inträder som ligger utanför parternas kontroll. Exempel innefattar bland annat, men ej uteslutande, händelser som krig, naturkatastrofer, strejker och lagförändringar.
Parterna äger häva avtalet, delvis eller i sin helhet, om sådan omständighet inträder. Hävning skall föregås av en skriftlig framställning om uppsägning med angivande av orsak.